Ik heb nooit zoveel gehad met mobiele telefoons. Ik zag het nut er niet
van in. Immers: niemand is onmisbaar. Maar na verloop van tijd
móest ik er wel aan. Toch handig als je voor journalist
studeert, dat je bereikbaar bent. Maar alsjeblieft geen toestel met een
hoop tierelantijnen erop en eraan waarvan je na verloop van tijd denkt
'kan ik er ook mee béllen?' En dus had mijn mobiel (model:
koelkast) maar één functie: de belfunctie. En vooruit, er
zaten welgeteld dríe (heel basale) spelletjes op. Dat Memory
vond ik niks en dat spelletje waarbij ik alle cijfers op de goeie plek
moest zetten frustreerde me enórm. Maar Snake, dat leek me wel
wat. In eerste instantie speelde ik dat spel op niveau 1, maar dat
deed ik vooral om erachter te komen wat er zou gebeuren als de slang
het hele schermpje van m'n mobiel gevuld zou hebben. Dat kreeg ik na
anderhalf uur spelen wel door: er gebeurde niks. Ja, ik was af. Met 432
punten. Een een lege telefoon.
Toen begon ik me af te vragen wat de hoogst haalbare score zou zijn.
Dan moet je niveau 9 nemen en dan heel het scherm vol krijgen. Dat leek
me wel wat, al gaat die enorm snel, dus om stap voor stap aan die
topsnelheid te wennen voerde ik het niveau langzaam
op. En verrek, na een tijdje kreeg ik het snaken op niveau 9 nog onder
de knie ook. Vrienden keken stomverbaasd toe hoe snel ik op die toetsen
ramde (ik kan me herinneren dat ik tussen twee concerten door op
Rockin' Park en samengeplet tussen al het publiek tóch nog bijna
m'n hoogste score wist te verbeteren; ondanks dat er om me heen nogal
wat getrokken en geduwd werd). Het was een tijd dat ik veel
onderweg was, hetzij naar school in Tilburg, danwel naar mijn stage in
Hilversum of naar een concert ergens in den lande, dus tijd zat om te
oefenen. Het ging beter en beter en
verrek, ik speelde 'm na een tijdje bíjna helemaal uit. Ik pakte
een kladpapiertje en tekende daarop het 'eindscherm', plus de score.
Vervolgens maakte ik in Paint het 'eindscherm' na. Hieronder het
resultaat (wat er vrij lelijk uitziet).
Hier was de eindscore iets als 1836 punten. Een mooie score, maar
uitspelen, dát wilde ik es meemaken. Dus ik ging er nóg
wat fanatieker tegenaan. Het gekke is dat ik er na verloop van tijd
heel erg
goed in werd en ik ook handige foefjes had ontwikkeld, maar dat dit
niet betekende dat ik aan de lopende band boven de 1700 punten scoorde
- dat bleef, hoe vaak ik het ook speelde (en dat na verloop van tijd
uren per dag) - een zeldzaamheid (trouwens, hierbij even een goede tip:
het is handig om meteen als
je het vruchtje te pakken hebt, de staart van slang te volgen, dan is
de kans dat je met jezelf 'in de knoop' raakt het allerkleinst).
Er kwamen wel problemen bij. Het voornaamste was dat mijn telefoon toch
wel erg in verval was. Een rij pixels overleed tijdens een stortbui op
Lowlands, sommige knopjes waren
nog nauwelijks leesbaar (ze leken doorgebrand) en door een val moest ik
een deel van de
telefoon met een elastiekje bij elkaar houden (een elastiekje dat ook
elke maand weer moest worden ververst omdat het was uitgelubberd). Ik
moest opschieten, wilde ik
Snake nog uitspelen voordat mijn telefoon definitief het loodje zou
leggen.
Mijn vader raadde me zijn oude mobiel aan (ook model koelkast), maar
daar bleek geen Snake op te zitten. En dus hoefde ik die niet te
hebben, dan liever m'n oude brik die bijkans uitelkaar viel en waarmee
ik telkens weer de lachers op m'n hand had (maar ach, zo'n telefoon
wordt vanzelf wel retro en hip, dus wat geeft het).
Maar het lukte. Nouja, bíjna. Ik wist opnieuw mijn
record
scherper te stellen naar 1892 punten. En weer tekende ik in Paint het
eindscherm.
Nu ik dit scherm zie, realiseer ik me dat de hoogst haalbare score 1928
zou moeten zijn. Er zijn nog vier lege vakjes en dat aantal
vermenigvuldigd met negen levert 36 op.
En Guidje, is het uiteindelijk gelukt? Nee. Mijn telefoon begon steeds
meer kuren te
vertonen, hij was in de laatste weken zelfs na één minuut
bellen al leeg. Dan belde iemand me en moest ik meteen ophangen met de
belofte dat ik direct terug zou bellen vanaf een vaste lijn. In de
praktijk hing de mobiel constant aan de lader en moest ik snel naar de
keuken rennen (waar de accu in het stopcontact zat) als de telefoon
ging. En dan daar ook nog blijven staan gedurende het hele gesprek.
Tja, dan gaat het principe van een mobiele telefoon toch wel heel snel
verloren. En
Snake
spelen was er op die manier al helemaal niet meer bij. Dat bellen (of
beter
gezegd, het niet echt goed kunnen bellen) gaf al praktische
problemen in Nederland, maar toen ik naar Australië en
Nieuw-Zeeland vertrok, begreep ik dat ik toch overstag moest.
Opluchting bij vrienden ('hèhè, het werd tijd'), maar ik
had vooral de eerste weken ernstige afkickverschijnselen. Op de
'nieuwe' (ook een tweedehandsje) zaten weliswaar spelletjes, maar geen
Snake. Er staat wel een foto van m'n nichtje op en dat is ook best
leuk.
Maar zo af en toe kijk ik nog desperaat naar m'n mobieltje met het idee
'ach, kon ik nog maar een keertje.'