Als je (zoals ik) met je neus in de muziek zit en ook een
bovengemiddelde interesse hebt in albumhoezen, dan gaat het je na
een tijdje opvallen als een bepaalde cd of lp een hoes heeft die
wel heel erg lijkt op een andere/oudere hoes. Die verwijzingen
zijn bijna altijd bedoeld als eerbetoon, maar bovenal leuk om eens
op een rijtje te zetten. Soms is de overeenkomst overduidelijk,
soms is die wat subtieler, maar altijd is er qua vormgeving (of
anders wel de titel of een subtiel detail) wel een link te leggen.
Qua muziek soms niet; om een voorbeeld te geven: singer-songwriter
Nick Drake en de Japanse metalgroep Boris zouden muzikaal niet
meer van elkaar kunnen verschillen en de overeenkomsten tussen
Bryan Ferry en Tiga zijn ook ver te zoeken. Maakt niet uit; het
blijft leuk om de overeenkomsten te zoeken. De meeste ben ik zelf
door de jaren heen tegengekomen (en ik kom er nog steeds veel
tegen), anderen heb ik uit het boek 1000 Record Covers van Michael
Ochs (een uitgave van Taschen) gehaald. De enige voorwaarde die ik
verder heb gesteld, is dat de bands of artiesten wel (een beetje)
bekend moet zijn.
The Byrds vs. Sweethearts Of The
Rodeo
|
In
1968 ziet het er helemaal niet naar uit dat Sweetheart
Of The Rodeo der mate belangrijk zou worden dat vijftien
jaar later twee Californische dames zichzelf Sweethearts
Of The Rodeo als bandnaam aan zouden meten. Daarvoor is
deze lp, die inmiddels wordt beschouwd als één van de
eerste countryrock albums, te omstreden. Countryzenders
weigeren muziek van de plaat te draaien: te weinig
country en te veel rock. Voor dit zogenaamd
grensverleggende geluid is Gram Parsons, ten tijde van
de opnames heel eventjes lid van The Byrds,
verantwoordelijk. Hij gaat alweer snel verder met een
eigen band (The Flying Burrito Brothers), brengt weer
later solo twee albums uit, om in 1973 op 26-jarige
leeftijd aan een overdosis (een combinatie van morfine
en alcohol) te overlijden. Tegenwoordig is de ophef
moeilijk te begrijpen, want Sweetheart Of The Rodeo sounds pretty country to
me. Het album is allang erkend als meesterwerk
en als een grote invloed op het geluid van groepen als
de Eagles, Poco en Fleetwood Mac. Overigens is de hoes
veel ouder dan het album. De illustratie stamt al uit
1933, is getekend door Jo Mora en wordt als een poster
met de titel The American Cowboy Rodeo uitgebracht.
|
|
John Phillips vs. Bob Dylan
|
Het
is opvallend voor zo'n icoon als Bob Dylan, die ook nog
es een aantal lp's heeft gemaakt met memorabele hoezen
(Highway 61 Revisited, Blonde On Blonde, Nashville
Skyline, Blood On The Tracks), zijn albumhoezen zijn
zelden geparodieerd. Is daarvoor z'n status te groot?
Dylan wordt in de rockscene toch als God beschouwd.
Vreemd genoeg heeft hij zelf wel een hoes geparodieerd.
En wel van John Phillips, één van de twee papa's in The
Mamas & The Papas en in die groep verantwoordelijk
voor de meeste liedjes. Z'n eerste (en enige) soloplaat
heet John, The Wolfking Of L.A. en komt in 1970 uit.
Phillips is een tragisch figuur, verslaafd aan drank en
drugs. Hij maakt nooit meer een volgende lp en overlijdt
in 2001. In 1975 bracht Bob Dylan Desire uit. Eén van
zoveel memorabele albums in z'n carrière, al verschilt
dit album ook van veel andere, onder meer vanwege de
samenwerking met tekstschrijver Jacques Levy. En
Hurricane, de ruim acht minuten durende felle aanklacht
tegen de veroordeling van bokser Rubin Carter, staat op
dit album. De overeenkomsten zijn te opvallend om op
toeval te berusten, maar waarom Dylan juist aan Phillips
eer heeft betoond, is mij onbekend.
|
|
Bruce Springsteen vs. The Jesus
And Mary Chain
|
Zou
het wel, zou het niet? Het is een twijfelgeval. Maar
tegelijkertijd, hoeveel albums hebben een vage foto op
de hoes, met daarboven én daaronder een zwarte balk met
in rode letters de naam van de artiest/groep en de titel
van de plaat. En dan blijken die titels ook aan elkaar
te refereren. Althans, Nebraska is van Bruce Springsteen
en heeft The Boss niet een hit gehad met de titel
Badlands? Dat is nog geen Darklands, maar het komt in de
buurt. Nebraska is een lo-fi opname van Springsteen. Het
album telt tien songs die hij in een hotelkamer op een
viersporenrecorder op heeft genomen en besluit als nieuw
album uit te brengen. Zijn platenlabel vindt het
commerciële zelfmoord, zeker na het succes van The River
(uit 1980), maar The Boss heet niet voor niets zo: hij
is onvermurwbaar. En zo brengt Springsteen om de zoveel
jaar een akoestische, lo-fi plaat uit (The Ghost Of Tom
Joad, Devils & Dust). The Jesus And Mary Chain is in
de jaren tachtig (soort van) mega in Groot-Brittannië en
wat kleiner in de rest van de wereld. Darklands is het
grootste commerciële succes van de Schotse groep, het
enige album dat in hun thuisland de top-10 zou halen.
Maar de link met Springsteen blijft twijfelachtig.
|
|
Deutsche Grammophon vs.
Morrissey
|
Over
The Smiths heb ik hier al eerder geschreven, op hun
hoezen figureren voornamelijk (gewezen) filmsterren. Bij
de albums uit Morrissey's solocarrière is vreemd genoeg
het roer om gegaan: hij figureert op álle albumhoezen
(het toch al erg vreemde Southpaw Grammar uitgezonderd).
Ik vraag me af hoeveel Morrissey-fans de Deutsche
Grammophon-link is opgevallen, maar als je zoals ik een
vader hebt die zijn cd-kast vol heeft staan met cd's met
dat fameuze logo, dan weet je wel waar met dat blauwe
tekstvak naar verwezen wordt. Volgens de onvolprezen
Mozipedia van Simon Goddard is het logo inderdaad een
verwijzing naar het ruim honderd jaar oude platenlabel,
maar is de afbeelding van Morrissey met viool
geïnspireerd op een scène uit de film Humoresque. Dat
betekende dat ik dus niet zonodig honderden, zo niet
duizenden titels in de catalogus van Deutsche Grammophon
door diende te spitten naar een afbeelding die
overeenkomt; ik heb simpelweg gekozen voor een hoes waar
een man met viool op staat afgebeeld. Wat trouwens ook
nog een hele speurtocht was. Overigens, waarom het
tekstvak bij Morrissey blauw is, meldt de Mozipedia
niet, maar het zal met beeldrecht te maken hebben.
|
|
Bryan Ferry vs. Tiga
|
Het
is een tegenstelling. Okee, Bryan Ferry was/is (gaan die
ook niet zo op z'n tijd op een reünietournee?) de zanger
van Roxy Music, een groep die ten tijde van de eerste
albums nog wel met synthesizers en elektronica in de
weer ging, maar de groep staat toch vooral bekend als
artrock band. De solocarrière van Ferry verschilt niet
eens zo heel veel van de carrière van die fameuze groep,
hooguit wat poppy'er en met een ongezond hoge dosis aan
covers (Let's Stick Together, The Price Of Love), maar
niet de dance-experimenten die je op basis van deze hoes
zou verwachten. Hoe de Canadese DJ Tiga Sontag op het
idee kwam om juist deze hoes te persifleren is dus
vreemd. Het is zeker niet Ferry's bekendste of beste
album en qua muziek ligt er nogal een wereld, nouja, een
oceaan van verschil tussen de Britse artrock van Ferry
en de Canadese techno/elektro van Tiga. De DJ heeft lang
niet alles gekopieerd; enkel de belichting en het iets
te bezwete gezicht. Het lijkt erop dat veel recensenten
de overeenkomst niet op is gevallen, want er wordt in
recensies bijna niet naar verwezen. Ik had het ook niet
geweten, ware het niet dat ik Ferry's album op de
wikipedia tegenkwam en me bedacht dat ik die hoes eerder
had gezien.
|
|
Michael Jackson vs. "Weird Al"
Yankovic
|
Ach
ja, de King Of Pop. Ik heb er nooit heel erg veel mee
gehad, maar hij is na z'n dood heilig verklaard. Goed,
de muziek die hij ten tijde van Thriller, Bad en
vooruit, Dangerous maakt, is geweldig, maar daarnaast is
er ook heel veel tandglazuuraantastend suikerzoet spul
voorbij gekomen. En tja, met al die plastische chirurgie
is het dan ook niet gek dat novelty artiesten je gaan
persifleren. En als het op persiflages aankomt, is
"Weird Al" Yankovic de King Of Pop. Beat It wordt
verbasterd tot Eat It, Bad wordt Fat en Black And White
wordt Snack All Night. Hoezen persifleren heeft Yankovic
ook gedaan, maar op bescheiden schaal. Nirvana's
Nevermind en de hoes van een ander Jackson-album,
Thriller, hebben het moeten ontgelden, maar zo'n idiote
foto als van Bad vraagt, nee, schreeuwt om een parodie.
Misschien dat Jacksons neergang in de jaren negentig de
reden is dat hij niet meer werd gepersifleerd; na Black
Or White heeft Yankovic geen Jackson-parodieën meer
opgenomen. Ik ben niet zo'n heel grote fan van het
oeuvre van Yankovic. Ik vind sommige parodieën wel
grappig, maar het is met zoveel Amerikaanse humor dat de
grap vaak flauw is en dan ook nog eens uitgemolken
wordt. |
|
Elvis Presley vs. The Fall
|
Elvis Presley heeft geen last van valse bescheidenheid.
Maar dat getal van vijftig miljoen komt ook niet uit de
lucht vallen; nouja niet helemaal. Als in 1959 de tweede
verzamelaar van The King uitkomt, heeft hij heel veel
platen verkocht. Verkoopcijfers van singles en albums
zijn eind jaren vijftig verre van betrouwbaar, veel
platen zouden door dezelfde persoon kunnen zijn gekocht
en dus betreft het hier dan ook vooral een schatting,
zij het een onbescheiden. De nogal decadent ogende hoes
- met heel veel Elvissen in gouden pakken - is dan ook
vaak geparodieerd. Ik kies hier voor de parodie door The
Fall. Of Mark E. Smith, frontman van deze cultgroep, al
z'n fans heeft geteld, geen idee, maar hij heeft het
aantal een stuk lager ingeschat. Overigens had dit ook
kunnen slaan op het aantal leden dat in The Fall heeft
gezeten, want Smith is een lastpak die de bandleden er
bij bosjes doorheen jaagt. Z'n carrière is al even
merkwaardig, sinds het oprichten van The Fall heeft de
groep tientallen albums uitgebracht, consequent op
kleine labels; de groep dient niet te populair te
worden. Dat vreemde gedrag heeft 'm echter een grote
schare fans opgeleverd, met als bekendste fan de
betreurde BBC DJ John Peel.
|
|
The Clash vs. Vampire Weekend
|
Zo
kan het dus ook. De leden van Vampire Weekend hebben
voor de lay-out gewoon naar hun eigen debuut gekeken; de
link zit 'm in de titel. Sandinista! was de titel van de
ambitieuze driedubbel-lp van The Clash, daarmee
verwijzend naar de Nicaraguaanse marxistische
guerrillabeweging met dezelfde naam. Het verhaal gaat
dat een criticus beweerde dat Springsteens dubbel-LP The
River veel beter zou verkopen en een veel grotere indruk
zou maken dan 'de nieuwe' van The Clash, waarop Joe
Strummer bedacht dan maar een heel ambitieuze
driedubbel-lp uit te brengen. Dat er in de titel wordt
verwezen naar de Sandinisten is niet meer dan normaal
voor zo'n idealistische punkgroep. De leden van Vampire
Weekend zijn hopeloos intellectueel, afkomstig van de
poepsjieke Upper West Side van Manhattan, met liedjes
over een Mansard Roof of een Oxford Comma op het
repertoire. Hoe sjiek en hoeveel oud geld er ook rond
mag gaan bij de bandleden, ik vermoed niet dat ze heel
erg sympathiseren met de militante tegenhangers van de
Sandinisten. Dat de titel dan ook vooral een eerbetoon
is aan The Clash, blijkt wel uit de tekstuele
verwijzingen in I Think Ur A Contra.
|
|
Sonny Rollins vs. Joe Jackson
|
Ik
heb niet zoveel met de muziek van Joe Jackson (het is me
iets te gesofistikeerd), maar qua eerbetoon is de hoes
van Body And Soul werkelijk prachtig gedaan: tot het
detail van de sigaret aan toe. Maar iedereen weet dat
Jackson een fanatiek roker én een fervent tegenstander
van het openbaar rookverbod is. En áls het Joe Jackson
betreft, dan is Body And Soul wel een album met een
flink aantal hits (Happy Ending, Be My Number Two, You
Can't Get What You Want (Till You Know What You Want))
van de man. Jackson heeft z'n liefde voor de jazz nooit
onder stoelen of banken gestoken en Sonny Rollins is één
van de Heel Grote Namen uit de jazzwereld. Een
saxofonist die zich op dit Blue Note album heeft omringd
door nog veel meer topmuzikanten zoals Horace Silver,
Thelonious Monk en Art Blakey. To name a few. Sonny Rollins, Vol. 2
is lang niet de bekendste of beste lp van Rollins, maar
de hoes is, zoals alle hoezen van Blue Note, zowel
typografisch als qua foto met blauw kleurenfilter heel
stijlvol. Maar hoezeer Jackson z'n best ook heeft gedaan
op een eerbetoon aan de hoes van Rollins, zo'n
indrukwekkende lijst gastmuzikanten kan hij er toch niet
bij vermelden.
|
|
Roxy Music vs. Sweet Apple
|
Bryan
Ferry kwamen we hier al eerder tegen, nu is Roxy Music
aan de beurt. De hoes van Country Life, met de
schaarsgeklede fotomodellen Constanze Karoli en Eveline
Grunwald, is omstreden en wordt in sommige landen
(waaronder zelfs Nederland) verboden. Op de
'alternatieve' hoes zijn alleen planten te zien, wat de
titel Country Life (de naam is afkomstig van een Brits
tijdschrift voor het sjiekere plattelandsvolk) een
andere dimensie geeft. Met alle ophef om de hoes zou je
bijna vergeten dat het ook om de muziek gaat en dit
album wordt algemeen beschouwd als één van de beste van
artrock groep Roxy Music, ook al bevat het album slechts
één échte hitsingle: The Thrill Of It All. De hoes van
Country Life is vaak geparodieerd, onder andere door de
Britse electro groep Ladytron, die zich ook nog eens
naar een song van het titelloze debuutalbum van de
Britse artrockers vernoemden, en door de groep Sweet
Apple. Achter die naam gaat een samenwerking tussen J.
Mascis, beter bekend als Dinosaur Jr. en Dave
Sweetapple, bassist bij de groep Witch, schuil. Samen
maken ze hevig door de jaren zeventig beïnvloede
hardrock, met de potentie om hele arena's plat te
spelen. Aldus de recensies.
|
|
Bruce Springsteen vs. Sesame
Street
|
Van
de muziek van Bruce Springsteen word ik altijd heel
blij, van z'n doorbraakalbum Born To Run natuurlijk al
helemaal. De hoes, waarop Springsteen op de schouder van
E-Street Band saxofonist Clarence Clemons leunt, is
iconisch (het betreft hier een klaphoes waarbij Clemons
op de achterkant staat afgebeeld). Bruce Springsteen zou
in latere jaren nog veel meer geweldige albums (The
River, Born In The USA, The Rising) uitbrengen, maar
Born To Run blijft z'n magnum opus. The Great Rock &
Roll From Sesame Street is een compilatie van liedjes
die in de Amerikaanse versie van Sesamstraat op zijn
gevoerd. En qua titels doen de bewoners van deze
wereldberoemde straat niet onder voor die uit het oeuvre
van "Weird Al" Yankovic. Wat te denken van (I Can't Get
No) Co-Operation door Mick Swagger & The Sesame
Street Cobble Stones of Hey Food door Cookie Monster
& The Sesame Street Beetles. Ook The Boss moet er in
Sesamstraat aan geloven, met Born To Add, door Bruce
Stringbean & The S. Street Band. Ik heb Born To Add
nooit gehoord, maar ik heb geen enkele reden om te
twijfelen aan de muzikale kwaliteiten van gitarist Bert
en saxofonist Koekiemonster.
|
|
Blur vs. Gorillaz
|
Aangezien
ik me heb voorgenomen geen Beatles hoesparodieën meer
uit te lichten, moet ik hier smokkelen. De Best Of van
Blur is duidelijk geïnspireerd op de hoes van de
Beatles' Let It Be, eentje die ook al heel vaak is
geparodieerd. Blur behoort samen met Oasis tot dé
vaandeldragers van de Britpop van de jaren negentig.
Zoals er in de zestiger jaren rivaliteit is tussen fans
van de Beatles en de Rolling Stones, zo slaan Blur en
Oasis fans elkaar in de jaren negentig de hersens in. In
augustus 1995 komt het tot een hoogtepunt als de bands
tegelijkertijd een single uitbrengen: Oasis komt met
Roll With It, Blur met Country House. Wie zal op nr. 1
binnenkomen in de Britse hitlijsten? Blur wint. Terecht,
maar het is een Pyrrhusoverwinning; Blur is verveeld
geraakt met het traditionele Britpopgeluid en slaat een
radicaal andere weg in. Blurzanger Damon Albarn richt
rond de eeuwwisseling de Gorillaz op. Het is één van de
vele zijprojecten (Mali Music, The Good The Bad &
The Queen) waar Albarn deel van uit zal maken. Dat de
Gorillaz een hoes parodiëren van Blur (en dus indirect
de Beatles), is ironie. Oasis blijft tot het
uiteenvallen van de groep in 2009 elke paar jaar
dezelfde plaat uitbrengen. Met veel commercieel succes.
|
|
John Lennon vs. Guns N' Roses
|
Als
je me het op de man af zou vragen, ik ben meer van Paul
dan van John. Veel meer zelfs. Ik vind Lennons
solocarrière overschat en Imagine een enorm sentimentele
draak. Het album Some Time In New York City ken ik niet,
de albumhoes ben ik bij toeval tegengekomen, toen ik op
de wikipedia las over de hoes van G N' R Lies. Ik geloof
niet dat het tot de hoogepunten uit het oeuvre van
Lennon gerekend wordt, maar de dubbel-lp bezit met Woman
Is The Nigger Of The World wel een klassieker. Of Axl
Rose een fan is van de Beatles of John Lennon, geen
idee. Voor hem is het album G N' R Lies in elk geval een
tussendoortje, een stoplap, voor één helft bestaande uit
een eerder uitgebrachte live EP, voor de andere helft
bestaande uit akoestische opnames. Niet alleen het idee
om een krant als hoes te gebruiken, lijken Axl Rose en
consorten gekopieerd te hebben. Ook bij Guns N' Roses
zijn de krantenkoppen songtitels. Maar de belangrijkste
overeenkomst zit in de muziek. Want ook Some Time In New
York City bestaat voor één helft uit studiowerk en één
helft uit live opnames. Volgens de Engelstalige
wikipedia berust dit allemaal slechts op toeval. Ik
geloof er niks van.
|
|
Barbra Streisand vs. Barbra
Streisand
|
Geen
kwaad woord over Barbra Streisand. Ik ken namelijk één
van Nêerlands' grootste Streisand fans. Hij heeft al
haar albums, weet enorm veel van haar af en is (net als
ik) ook nog eens op dezelfde dag jarig als het New
Yorkse multi-talent. Maar volgens hem behoren de duet
albums niet bepaald tot de hoogtepunten uit haar oeuvre.
Ook het met Barry Gibb gemaakte Guilty vindt hij
verschrikkelijk. Commercieel is het album echter een
gigantische hit; inmiddels zijn er meer dan twintig
miljoen exemplaren van verkocht, meer dan van elk ander
Streisand album dan ook. Het album herbergt daarnaast
twee enorme hits: Woman In Love en de titelsong (ooit
nog es hilarisch gecoverd door Claudia de Breij en Karin
Bloemen onder de titel Knelt 'Ie). Streisand is slim
genoeg om het trucje jaren later te herhalen en in 2005
komt ze dan ook met een blauwdruk van haar monsterhit
uit 1980: Guilty Pleasures (in Engeland heet het Guilty
Too). Opnieuw werkt ze samen met Gibb en ook de hoes
wordt overgenomen, waaruit blijkt dat het duo redelijk
goed is geconserveerd. Het is wel bizar dat uiteindelijk
Streisand zelf de hoes parodieert. Het origineel is zo cheesy dat je je
afvraagt waarom het niet eerder is gedaan.
|
|
Bad Religion vs. NOFX
|
Het
is punktijd. Ook ik heb een tijd gehad dat ik de betere
skatepunk (Lagwagon, NOFX, Rancid) wel kon waarderen.
Bad Religion is vooral in de jaren tachtig een grote
naam in de punkscene, een groep die weliswaar nooit
gigantische aantallen platen heeft verkocht, maar wel
van grote invloed is geweest op de Californische
punkwereld. Vooral dit derde album, Suffer, is een
mijlpaal in het genre. Op de hoes een jongetje dat in
brand staat, op de achterkant van z'n t-shirt het van
Bad Religion zo befaamde crossbuster logo en hij draagt (ook
heel punk) All Stars. De locatie is een nondescripte
buitenwijk zoals er in Amerika zoveel zijn. Het is
duidelijk: Bad Religion zet zich af tegen
burgerlijkheid. De leden van NOFX zijn de lolbroeken in
de punkscene, al zijn ze door de jaren heen steeds
geëngageerder geworden. Zelfs hun kliekjesalbum 45 Or 46
Songs That Weren't Good Enough To Go On Our Other
Records is erg genietbaar. Op die compilatie staat ook
de (bijna volledige) Surfer EP. Die stamt uit 2001 en de
hoes is een eerbetoon aan de punkhelden uit de jaren
tachtig; tot een eigen variant van het crossbuster logo op
de achterkant van het wetsuit aan toe. Persoonlijk mis
ik de All Stars.
|
|
The Feelies vs. Weezer
|
The
Feelies is een studentikoze groep die eind jaren
zeventig opkomt in de levendige postpunkwereld van New
York en omstreken (The Feelies komt uit New Jersey),
Crazy Rhythms een typische jaren tachtig cultplaat, die
populair is bij de critici (het eindigt in de
eindejaarslijstjes tussen albums van Joy Division, David
Bowie en de Rolling Stones). Het duurt vervolgens zes
jaar voor de groep met een opvolger komt. Rivers Cuomo,
zanger van Weezer, zal ongetwijfeld deze debuut-lp van
The Feelies in gedachten hebben gehad als hij met z'n
groep vrienden in 1994 debuteert onder de naam Weezer.
Grappig genoeg geldt ook het debuut van Weezer als één
van de belangrijkste cultplaten van de jaren negentig,
het subgenre waar de groep van deel uitmaakt heet -
vanwege het uiterlijk van de bandleden - nerdrock.
Vanwege de blauwe achtergrond heet het album in de
volksmond The Blue Album. Cuomo komt al snel met een
opvolger, het jammerlijk geflopte Pinkerton, waarna
Weezer in de vergetelheid raakt. Jarenlang wordt er niks
van de groep vernomen, totdat er in 2001 een nieuw album
is. Ook dit is weer een titelloze cd, maar vanwege de
groene achtergrond wordt dit album The Green Album
genoemd.
|
|
Chicago vs. Various Artists
|
Deze
heb ik uit het geweldige boek 1000 Record Covers van
Michael Ochs gehaald. In dat boek staan wel meer
voorbeelden van hoesparodieën, maar geen één is zo
geslaagd als deze. Bij Chicago zijn ze nooit bijster
origineel geweest met albumtitels. Het moet wereldwijd
zo'n beetje de enige band zijn die sinds het debuut in
1969 alle albums heeft genummerd. Saai hoor. Sinds het
overlijden van het muzikale brein van Chicago, de
gitarist Terry Kath die zich in 1978 per abuis door het
hoofd schiet (Kath is een wapenfreak, zet tijdens een
feestje voor de grap de loop van een pistool tegen z'n
hoofd, zegt tegen de aanwezige gasten 'no, it's not loaded',
laat ter verduidelijking de lege kamers zien en haalt
vervolgens de trekker over, vergetend dat ie het pistool
al heeft doorgeladen), is de muziek al even saai
geworden met ballads zoals If You Leave Me Now, Hard To
Say I'm Sorry en You're The Inspiration. Ten tijde van
deze tweede lp, Chicago II, is het allemaal nog dik in
orde. Op dit album is namelijk de klassieker 25 Or 6 To
4 te vinden. De compilatie-lp Burbank stamt uit 1972, is
een uitgave van Warner Bros. en bevat werk van Tower Of
Power, John Cale, T. Rex en Deep Purple. To name a few.
|
|
Leonard Cohen vs. Ween
|
Naar verluidt is
Eindhoven de eerste Nederlandse plaats waar de
Amerikaanse gitaargroep Ween voet aan de grond krijgt.
Een muziekjournalist schijnt ooit geschreven te hebben
dat het niet anders kán, omdat dit soort weirdos het
blijkbaar altijd goed doet in mijn woonplaats. Ach, das war einmal. Op
de cover van Weens tweede album The Pod staat bassist
Mean Ween afgebeeld met een zogenaamde 'Scotchguard
bong.' Ik ben er nog niet uit wat dat precies is, maar
het schijnt door de bandleden gebruikt te zijn om grote
hoeveelheden THC te inhaleren; iets dat wel weer bij de
band past. The Pod wordt door de kenners gezien als het
meest 'uitdagende' van de albums van Ween. Volgens
allmusic.com schiet de muziek van speed metal naar
country rock en dan weer naar psychedelische pop. Een
zooitje. Het is de moeder van Dean Ween die The Best Of
Leonard Cohen in de kast heeft staan. Daarop staat een
indrukwekkende hoeveelheid klassiekers: Sisters Of
Mercy, The Partisan, Bird On The Wire, Famous Blue
Raincoat en natuurlijk Suzanne. Ze staan ook bijna
allemaal (plus nog een hoop meer moois) op The Essential
Leonard Cohen, waarmee deze lp, later naar cd overgezet,
eigenlijk overbodig is geworden.
|
|
Robert Indiana vs. Rage Against
The Machine
|
LOVE is een ontwerp
van de Amerikaanse Pop Art kunstenaar Robert Indiana.
Oorspronkelijk is het bedoeld voor een kerstkaart, maar
later maakt Indiana er een beeldhouwwerk van. Het is
inmiddels een icoon geworden en Indiana heeft het
ontwerp vele malen gekopieerd, zodat er nu behalve in
New York exemplaren in Philadelphia, Las Vegas,
Shanghai, Lissabon, Singapore en Bisjkek staan. To name a few.
Indiana heeft het principe vaker toegepast met woorden
als EAT, HUG en - tijdens Obama's verkiezingscampagne in
2008 - HOPE. Rage Against The Machine is een
alternatieve metalband die het met explosieve singles
als Killing In The Name Of, Bombtrack en Bulls On Parade
vooral in de jaren negentig erg goed doet. De bandleden
zijn erg anti-overheid, revolutionairen die er
communistische sympathieën op nahouden. Het heeft ze er
niet van weerhouden om veel geld voor toegangskaartjes
voor hun concerten te vragen. Renegades is een cover
album uit 2000, als de populariteit van de groep al
tanende is. De single (en hit) van dat album is
Renegades Of Funk, een cover van Afrika Bambaataa. Maar
het gaat bij deze parodie natuurlijk bovenal over de
tegenstelling tussen LOVE en RAGE.
|
|
The Who vs. Uriah Heep
|
Zo rond 1970 is The
Who één van de meest opwindende rockgroepen van
Groot-Brittannië. De rock-opera Tommy is een groot
succes en de groep vertrekt op een uitgebreide
wereldtournee. Daar wordt in totaal een slordige tachtig
uur aan live opnames gemaakt, maar om dat allemaal terug
te gaan luisteren en er vervolgens een selectie uit te
maken voor een live-lp, dat gaat de leden te ver. Om
tijd uit te sparen, besluit The Who dan ook om op 14 en
15 februari nog twee keer op te treden, in
respectievelijk Leeds en Hull. De opnames in die laatste
plaats mislukken en dus wordt het concert van Leeds
uitgebracht. Het wordt tegenwoordig gezien als één van
de beste live-albums aller tijden, met songs als My
Generation, Substitute en Summertime Blues. De hoes is
gemaakt zoals bootlegs er rond die tijd vaker uitzien:
een effen hoes met de naam van de band er op gedrukt.
Dat idee is later vaak gekopieerd, bijvoorbeeld in 1974
door Uriah Heep (Live At Shepperton) en als Pearl Jam
tijdens de tournee van 2000/2001 in een bizarre poging
het uitbrengen van bootlegs tegen te gaan besluit om van
elk concert een live-cd uit te brengen, zijn de hoezen
nadrukkelijk geïnspireerd op The Who's Live At Leeds.
|
|
Barack Obama vs. Jello Biafra
|
Deze tekening van
Barack Obama is gemaakt door Shepard Fairey en is
inmiddels meer dan een miljoen keer geparodieerd. De
afbeelding is symbolisch geworden voor de Amerikaanse
presidentsverkiezingen van 2008. Jello Biafra is een
rebel. Het type dat Obama nog veel te rechts vindt.
Tijdens diezelfde verkiezingen is hij dan ook een
hartstochtelijk supporter van Ralph Nader, de kandidaat
van de Green Party. Eind jaren zeventig is Biafra
frontman van punkrockgroep Dead Kennedys. In 1985 komt
die groep in de problemen als aan de binnenkant van de
lp-hoes van het album Frankenchrist het kunstwerk Penis
Landscape (de naam zegt voldoende) wordt afgedrukt. Een jarenlang
slepende rechtszaak is het gevolg, omdat dit soort
obsceniteiten in puriteins Amerika not done zijn.
Uiteindelijk wordt de groep vrijgesproken, maar dan zijn
de Dead Kennedys al kapot geprocedeerd. Tegenwoordig
maakt Biafra soloplaten en is hij actief als spoken word
artiest. Toch is ook hij blij met de verkiezing van
Obama, getuige een open brief die de zanger december
2008 aan de president schrijft. Nouja, een beetje. Want
als je de hoes van dit album van Jello Biafra and the
Guantanamo School of Medicine bekijkt, ga je daar toch
aan twijfelen.
|
|
The Coral vs. The Coral
|
Eigenlijk is het
zelfparodie. Het is dat er tussen deze twee albums acht
jaar, vier albums en één compilatie zitten en dat al die
albums hoezen hebben die een stuk minder psychedelisch
ogen, anders had ik deze eruit gelaten. Maar het is
tekenend dat dit uit 2010 stammende Butterfly House qua
hoesontwerp zo nadrukkelijk lijkt op het succesvolle
debuut (met de geweldige single Dreaming Of You) uit
2002. Rond die tijd is het uit Liverpool afkomstige The
Coral even het muzikale snoepje van de week. De groep
maakt vrolijke, zonnige en soms licht-psychedelische
popliedjes zoals die in Liverpool en omgeving zoveel
gemaakt worden. Het arbeidsethos van zanger James Skelly
en zijn band is indrukwekkend: nog geen jaar later
verschijnt het ook al zo leuke Magic And Medicine en
tegen 2007 heeft de groep nog drie albums uitgebracht.
Het succes is dan wel tanende, deels doordat die
opvolgers telkens net even wat minder sterk zijn, deels
doordat de Britse muziekwereld in de tussentijd in de
ban is geraakt van groepen als Franz Ferdinand, Kaiser
Chiefs en de Arctic Monkeys. Misschien dat Butterfly
House, dat in veel recensies wordt vergeleken met dat o
zo leuke debuut, daarom vooral wordt gezien als een
nieuw begin.
|
|
Édouard Manet vs. Bow Wow Wow
|
Édouard
Manet
presenteert in 1863 het schilderij Le Déjeuner Sur
l'Herbe in de Salon des Refusés, een soort Bal der
Geweigerden, maar dan voor schilders die niet in de
prestigieuze Paris Salon mogen exposeren. Voor de vrouw
in het schilderij zouden twee bekenden van Manet model
hebben gestaan, zowel z'n vrouw Suzanne Leenhoff als z'n
favoriete model Victorine Meurent: ze heeft het lichaam
van Leenhoff en het gezicht van Meurent. Een schandaal
is geboren, al wordt Le Déjeuner Sur l'Herbe
tegenwoordig toch echt wordt gezien als een vroeg
voorbeeld van moderne kunst. Bow Wow Wow is één van de
vele door Malcolm McLaren gemanagede bands (onder meer
New York Dolls, Sex Pistols en Adam and the Ants). Veel
minder succesvol dan de Pistols, maar toch weet McLaren
met allerlei publiciteitsstunts ervoor te zorgen dat het
door Afrikaanse muziek geïnspireerde Bow Wow Wow in de
belangstelling blijft komen. En de groep scoort
sporadisch een flinke hit, zoals Do You Wanna Hold Me, I
Want Candy en Go Wild In The Country. Of de ep The Last
Of The Mohicans een enorme klapper is geweest betwijfel
ik, maar door Le Déjeuner Sur l'Herbe te kopiëren spelen
ze zich wel in de kijker.
|
|
Rolling Stones vs. Scissor
Sisters
|
Ik
ben geen fan van de Rolling Stones, maar ook ik moet
erkennen dat Sticky Fingers tot de hoogtepunten van de
rockmuziek behoort. Zeker als je je realiseert dat op
deze lp Wild Horses, Brown Sugar en Dead Flowers staan.
Het is het album waarop de invloed van Gram Parsons
hoorbaar is, misschien dat het daarom voor mij tot de
betere platen uit het oeuvre van de Stones behoort. De
hoes is natuurlijk legendarisch (en berucht); gemaakt
naar een ontwerp van Andy Warhol bevat de originele hoes
zelfs een échte rits. Scissor Sisters komt uit een heel
ander muzikaal spectrum; de groep rond zanger Jake
Shears is van de vrolijke en nogal gay popmuziek.
Voordat Night Work verschijnt, hebben de bandleden
achttien maanden aan een ander album gewerkt dat in z'n
volledigheid is weggegooid wegens 'te slecht.'
Vervolgens reist Shears naar Berlijn voor inspiratie
voor een nieuw album. Overwerk dus, vermoedelijk ook
nachtwerk. De hoesfoto is een eerbetoon aan Sticky
Fingers en is gemaakt door Robert Mapplethorpe. Een
controversiële fotograaf wiens werk bol staat van de
homo-erotiek. Hij overlijdt in 1989 aan aids. Toevallig
hebben de Stones in de jaren tachtig een album gemaakt
met de titel Dirty Work.
|
|
Frank Zappa vs. The Justified
Ancients Of Mu Mu
|
Over
het album van Frank Zappa waarvan hier links de hoes is
afgebeeld zijn boeken volgeschreven. Letterlijk. Ik heb
er ooit een artikel
voor KindaMuzik aan gewijd. Als Tipper Gore samen met
andere verontruste Amerikanen halverwege jaren tachtig
het Parents Music Resource Center (PMRC) opricht, is het
doel om alle smerigheid in de popmuziek in te perken. Of
anders de muziekindustrie onder druk te zetten om
zelfregulerend te werk te gaan. Een van de artiesten die
voor de commissie van het PMRC getuigt is Zappa. Hij
vindt de commissieleden maar een stelletje zeikerds. Als
wraak verwerkt hij geluidsopnames van de hoorzittingen
in het nummer Porn Wars, afkomstig van het album Frank
Zappa Meets The Mothers Of Prevention. The Justified
Ancients Of Mu Mu is een pseudoniem van The KLF.
Pioniers in de ambient, maar ook de ultieme lastpakken
van de muziekindustrie. Zo schrijven ze het handboek The
Manual (How To Have A Number One The Easy Way) (de
mensen achters de Vengaboys zouden het gelezen hebben)
en reiken - als tegenhanger van de prestigieuze Turner
Prize - één miljoen Engelse pond uit voor het slechtste
kunstwerk. En de link Porn Wars/Shag Times is zeker
toeval?
|
|
Pink Floyd vs. The KLF
|
Waar
waren we ook alweer gebleven? O ja, The KLF. Nogmaals,
Bill Drummond en Jimmy Cauty zijn de lastpakken van de
Britse muziekscene. Bij de uitreiking van de BRIT Awards
van 1992 vuren ze geweren met losse flodders leeg op het
publiek en op de after party dumpen ze een dood schaap.
The KLF laat weten de muziekindustrie verlaten te
hebben, ze deleten hun back catalogue en zeggen pas weer bij
elkaar te komen als er wereldvrede is. Twee jaar eerder
tekenen ze met Chill Out voor een merkwaardig album,
opgebouwd rond het concept van een mythische reis van
Texas naar Louisiana. Voor het album worden veel samples
gebruikt, onder andere van Pink Floyd. Drummond laat
weten bij de hoes van Chill Out geïnspireerd te zijn
door de hoes van Atom Heart Mother. Een Pink Floyd album
waarvan de hoes, een foto van Storm Thorgerson die niets
beters weet dan het platteland op te fietsen en de
eerste koe te fotograferen die ie tegenkomt (ze heet
Lulubelle III), bekender is dan de muziek; pas later zou
de groep met albums als Dark Side Of The Moon en Wish
You Were Here een miljoenenverkoop halen. The KLF heeft
overigens maar deels woord gehouden; in 1997 brengen ze
onder de naam 2K nog de single ***k The Millennium uit.
|
|
Frank Sinatra vs. Tom Waits
|
Het
in 1955 uitgebrachte In The Wee Small Hours geldt als
een mijlpaal in de muziekgeschiedenis. Tot die tijd is
het gebruikelijk dat albums enkel bestaan uit singles,
aangevuld met wat restmateriaal. In The Wee Small Hours
is een album dat echt als zodanig is bedoeld; de songs
hebben eenzelfde thematiek en over de volgorde is goed
nagedacht. Het belang van In The Wee Small Hours wordt
benadrukt doordat het het oudste album is dat in het
boek 1001 Albums van Robert Dimery wordt behandeld. The
Heart Of Saturday Night is het tweede studio-album van
Tom Waits. Hij heeft zich dan al gemanifesteerd als een
typische nachtclubzanger, zo figureert op z'n
debuutplaat de klassieker I Hope That I Don't Fall In
Love With You. Waarmee de link overduidelijk is; beide
zangers zijn typische nachtdieren, al zijn de
verschillen evident. Zo is de straat bij Sinatra
uitgestorven en knippert bij Waits nadrukkelijk het
neonlicht van de uithangborden. En Waits lijkt net een
tikkeltje ordinairder over te komen. Terwijl Sinatra met
een sigaret in z'n hand verstild z'n (maffiose?) zonden
zit te overdenken, staat Waits met een peuk in z'n mond
een tikkeltje uitdagend te wachten terwijl een dame met
een flink décolleté toekijkt.
|
|
Daft Punk vs. Jamaica
|
Daft
Punk is één van de weinige dance acts waarvan ik een cd
in de kast heb staan. Reden waarom ik dit duo wel dig is dat ze vaak
net even wat spannender en verrassender zijn dan andere
dance acts en ze daarmee meteen een klasse beter zijn
dan de Chemical Brothers, Faithless of Underworld.
Vooral het debuut Homework (met bijna hits als Around
The World, Da Funk en Revolution 909) is onovertroffen.
Daft Punk is de laatste jaren helaas minder platen gaan
maken en zich meer met films gaan bezighouden
(Interstella 5555, Daft Punk's Electroma). Jammer, want
ik denk dat ze in de dance beter op hun plaats zijn en
ik vermoed dat de compilatie Musique Vol. 1 1993-2005 is
bedoeld om wat tijd te vullen. Jamaica maakt muziek die
meer richting Phoenix (allebei ook Franse bands) gaat
dan Daft Punk. Het album No Problem is zomer 2010
eventjes heel kort heel hip, wat mede zal komen doordat
het is geproduceerd door de ene helft van het zomer 2007
eventjes heel kort heel hip zijnde Justice. Zo gaat dat
tegenwoordig in de Franse dancemuziek. Het schijnt dat
veel van die producers, DJ's en groepen elkaar ook
kennen. Vermoedelijk maken ze ook gebruik van dezelfde
hoesontwerper.
|
|
Bob Dylan vs. Rowland S. Howard
|
Eerder
heb ik al geschreven dat het opvallend is hoe weinig
hoezen van Bob Dylan zijn geparodieerd. Dat het dan
gebeurt en wel met een hoes van een album uit de
fameuze, maar toch niet al te high profile Bootleg Series is
merkwaardig. "Royal Albert Hall" staat niet voor niets
tussen haakjes; het concert vond in 1966 plaats in
Manchester, maar op bootlegs die sindsdien zijn
verschenen werd altijd vermeld dat het in Londen had
plaatsgevonden. Het is het concert waarbij een boze
toeschouwer 'judas!' naar Dylan riep omdat hij niet
langer akoestisch wenste te spelen. Met recht een
keerpunt in de rockmuziek. Ik ken Rowland S. Howard
niet, maar dat ligt aan mij. Hij heeft meegespeeld met
The Birthday Party en dat is toch de band waar Nick Cave
ooit in is begonnen. Z'n biografie bekijkend heeft ie
voor en na z'n tijd bij The Birthday Party een
karrenvracht aan bands versleten: The Boys Next Door,
The Obsessions, Honeymoon In Red, Nikki Sudden And The
Jacobites, These Immortal Souls. Zo onsterfelijk is
Howard niet gebleken, hij overlijdt december 2009 op
vijftigjarige leeftijd aan leverkanker. Het album Pop
Crimes is twee maanden voor z'n dood uitgebracht.
|
|
Pet Shop Boys vs. Hurts
|
Eigenlijk
kan
Hurts op hun debuut niets goed doen. Dat is aan henzelf
te danken. Kijk alleen al naar dat design: ze ogen alsof
ze rechtstreeks uit een reclame van Tom Ford zijn
weggelopen en het lettertype waarin de bandnaam is
afgebeeld, schrééuwt Giorgio Armani. Bovendien zien ze
eruit als de broertjes Bros, die eind jaren tachtig even
heel populair waren in Engeland. En dan die muziek;
zwaar overgeproduceerde synthpop in de beste traditie
van de Human League, Depeche Mode en Visage, maar
bovenal de Pet Shop Boys. Maar waar Neil Tennant en
Chris Lowe in elk geval tot hun magnum opus Very nog
deden alsóf ze hetero waren, doen ze bij Hurts nergens
moeilijk over: dit is allemaal overduidelijk gay. Geeft niks,
maar de Pet Shop Boys hebben dan tenminste betere
teksten, luister alleen al naar de geweldige songs
King's Cross, What Have I Done To Deserve This? en Rent.
Ze staan alle drie op Actually. Ik wil niet te negatief
overkomen; de singles Wonderful Life (een knipoog naar
de gelijknamige single van de Britse jarentachtiggroep
Black?) , Stay, Sunday en Better Than Love zijn
geweldig. Trouwens, wie ben ik? Happiness is in 2010
wereldwijd het bestverkochte debuutalbum van het jaar.
|
|
Joy Division vs. Surfer Blood
|
Joy
Division is een groep met een dermate legendarische
status, daar mag je geen kwaad woord over zeggen. Ik doe
het toch. Ik vind de groep een tikkeltje overschat.
Natuurlijk, Love Will Tear Us Apart, She's Lost Control,
Digital, Transmission - het zijn allemaal geweldige
songs. Maar om nu te zeggen dat ik er echt enthousiast
van word: nee. Het album Unknown Pleasures is vooral na
Curtis' ontijdige overlijden in 1980 uitgegroeid tot een
cultklassieker. Hetzelfde geldt voor de hoes die de
signalen van de eerst ontdekte pulsar weergeeft (het
staat later trouwens ook op veel T-shirts). Voor de
liefhebbers, het betreft de pulsar PSR B1919+21. Dat u
het weet. (Voor meer over pulsars: zie wikipedia.)
De groep Surfer Blood komt uit Florida en debuteert in
2010 met het erg leuke album Astro Coast. Een jaar
ervoor heeft de groep al de positief ontvangen single
Swim uitgebracht. Surfer Blood is eigenlijk in alles het
tegenovergestelde van Joy Division: vrolijk, zonnig en
met harde, een tikkeltje overgeproduceerde gitaren. Om
voor de hoes van de 7" single dan ook een negatief (of
positief) van de hoes van Unknown Pleasures te nemen is
geestig; zeker als de weergave van de pulsar - de titel
indachtig - is veranderd in golfjes.
|
|
Miles Davis vs. You Am I
|
Ik
heb hier al eerder geschreven dat hoezen van Blue Note
vaak geparodieerd zijn. Terecht, want het zijn
typografisch bijzonder mooie lp's. Deze Miles Davis-lp
is één van ontelbaar vele compilaties die tijdens Davis'
leven alleen al zijn verschenen. In de volksmond heet ie
ook wel Miles Davis All Stars, vanwege de niet
misselijke muzikanten die Davis hier omringen: J. J.
Johnson (trombone), Jackie McLean (altsaxofoon), Art
Blakey (drums) en Kenny Clarke (drums). Dit uit het
Australische Sydney afkomstige You Am I zegt mij niet
veel, maar dat komt doordat ze in Nederland nooit een
(alternatieve) hit hebben gehad. Aangezien hun album Hi
Fi Way in 2010 op nummer 8 eindigt in een lijst van The
100 Best Australian Albums zijn het geen kleine jongens.
Er staat zelfs een tweede album van You Am I in die
lijst, maar dit Sound As Ever ontbreekt. Het is echter
wel de plaat waarmee deze groep in 1993 debuteert en is
geproduceerd door Lee Ranaldo (ook wel bekend van Sonic
Youth). Volgens een recensent van Allmusic kan frontman
Tim Rogers 'schreeuwen als Kurt Cobain' en had elk
radiostation indertijd de single Berlin Chair moeten
draaien. Ik geloof niet dat dit toen is gebeurd.
|
|
Alexander Rodchenko vs. Franz
Ferdinand
|
Bij
de Schotse groep Franz Ferdinand kennen ze hun
klassiekers. Allereerst hebben ze zich vernoemd naar de
Oostenrijkse aartshertog die in 1914 in Sarajevo wordt
vermoord en wat de aanleiding van de Eerste Wereldoorlog
vormt, maar ook wat de ontwerpen van hun hoezen betreft
hebben ze zich al vanaf hun allereerste single Darts Of
Pleasure duidelijk gericht op een eigen stijl. Een stijl
die hevig is geïnspireerd door het constructivisme zoals
dat in de eerste decennia van de twintigste eeuw in
Rusland in zwang is. Ze gingen echter nooit zover als
met dit eerbetoon aan de beroemde poster van de
Russische ontwerper Alexander Rodchenko (hij ontwerpt
ook het filmaffiche van de legendarische film
Pantserkruiser Potemkin). Op het affiche is Lilya Brik
afgebeeld, door dichter Pablo Neruda omschreven als de
muze van Russische avantgarde. Ze inspireert niet alleen
Rodchenko, maar ook de dichter Vladimir Majakovski. Brik
pleegt in 1978 op 86-jarige leeftijd zelfmoord, als ze
door een val aan haar bed gekluisterd is. Overigens is
Franz Ferdinand zeker niet de eerste die deze poster
parodieert; Mike & The Mechanics doet het ook met de
hoes voor het album Word
Of
Mouth.
|
|
The Smiths vs. Low
|
The
Smiths is het titelloze debuut van de legendarische
Britse gitaargroep rond Morrissey en Johnny Marr. De
foto op de hoes is een still van acteur Joe Dallesandro uit
de film Flesh van regisseur Paul Morrissey (voor zover
ik weet geen familie). Het album slaat in als een bom en
dat komt vooral door de song Reel Around The Fountain,
vanwege de tekst die over kindermisbruik gaat. Het is
dat latere albums nóg beter zijn (The Queen Is Dead
wordt vaak genoemd als beste album van de jaren tachtig)
waardoor het debuut in de vergetelheid raakt. Low is een
uit Duluth, Minnesota afkomstig trio dat ultratrage
muziek brengt, ook wel slowcore genoemd. De groep brengt
in 2001 Last Night I Dreamt That Somebody Loved Me op
single uit. De hoes is een duidelijk eerbetoon aan de
hoes van het debuut van The Smiths, maar opvallend
genoeg is de song niet afkomstig van dat album, maar
juist van hun zwanenzang Strangeways, Here We Come. De
cover staat later ook op de compilatie A Lifetime of
Temporary Relief: 10 Years of B-Sides and Rarities. In
het bijhorende boekje schrijven ze over hun versie
'sommigen zullen hier hun neus voor ophalen. Na dit is
niets meer heilig.' Ze hoeven zich nergens voor te
schamen.
|
|
Jacques-Louis David vs. Cold
Chisel
|
Je
hebt geëngageerde kunstenaars en je hebt geëngageerde
kunstenaars. En dan heb je Jacques-Louis David. In het
begin van zijn carrière een gevierd artiest in de
aristocratische kringen, tijdens de Terreur een groot
aanhanger van Maximilien Robespierre en de Jacobijnen en
na de val van dat bewind weer even snel aansluitend bij
ene Napoleon Bonaparte. Om te stellen dat David wat
opportunistisch te werk gaat is een understatement.
David levert met De Dood van Marat zijn beroemdste
meesterwerk af. Geschilderd als hij mede-revolutionair
Jean-Paul Marat bij een bezoek vermoord in bad aantreft.
Marat is omgelegd door Charlotte Corday, een andere
revolutionair die Marat ziet als de personificatie van
de Terreur. Vier dagen na de moord op Marat eindigt
Corday onder de guillotine. De Australische groep Cold
Chisel neemt in 1979 en 1980 in Woolloomooloo (die naam
wil ik even vermeld hebben), een wijk in Sydney het
album East op. Volgens The 100 Best Australian Albums is
die lp een goddelijke zwarte komedie waarvan de track
Star Hotel, over de rellen nadat het hotel met die naam
wordt gesloten, het hoogtepunt is. Een album met een
revolutionaire thematiek. Vandaar dus de hoes.
|
|
Jackson Browne vs. Meet Citizen
K
|
Ik
ken Meet Citizen K niet. Ik weet ook niet hoe ik deze
albumhoes op het spoor ben gekomen, maar na enige
research ben ik er achter gekomen dat achter deze naam
de Zweedse multi-instrumentalist (langs Scandinavische
winters, dus alle tijd om al die instrumenten te leren
bespelen) Klas Qvist schuil gaat. Z'n moeder zou het bed
gedeeld hebben met Frank Zappa, Brian Jones, George
Harrison, Dennis Wilson, Gene Clark, Keith Moon en John
Phillips. Ah. Jackson Browne ken ik natuurlijk wel. Ik
heb hem lang beschouwd als de archetypische
Californische singer-songwriter die geobsedeerd is met
maar één onderwerp: zichzelf. Ik heb Browne in 2010 live
zien optreden in Stockholm. Dat was erg goed en ook zijn
compilatie komt zo nu en dan wel in de cd-speler
terecht, maar echt een fan wil ik mezelf nog altijd niet
noemen. Deze lp, de hoes is een parodie op een waterzak,
is eigenlijk titelloos, maar de tekst bovenaan is lange
tijd voor albumtitel aangezien. De verwarring is
voorzien en bijna reden voor Brownes platenlabel Asylum
Records om dit hoesontwerp te veto'en. Het is niet
gebeurd, maar ook tegenwoordig denken nog veel fans dat
dit album Saturate Before Using heet. Bekendste song op
deze lp: Doctor My Eyes.
|
|
Seals & Crofts vs. Flight
Of The Conchords
|
'Nieuw-Zeelands'
vierde
populairste folkparodie duo.' Met die veelbelovende
tagline breken Jermaine Clement en Bret McKenzie ergens
halverwege de jaren nul door. Althans, met de
droogkomische serie over de pogingen van dit uit
Wellington afkomstige tweetal om voet aan de grond te
krijgen in New York. Het is een cultsucces; vooral omdat
ze voor geen meter vooruit komen, enkel op
promotiefeestjes voor Nieuw-Zeeland optreden en slechts
één (bloedfanatieke) fan hebben. Elke aflevering kent
wel een paar memorabele liedjes. Persoonlijke favorieten
op deze lp: Rambling Through The Avenues Of Time, een
pastiche op Peter Sarstedts Where Do You Go To My
Lovely? en de electro parodie Fashion Is Danger. De hoes
is dermate cheesy
dat het wel een parodie moet zijn: op de mij volstrekt
onbekende lp Summer Breeze van het uit Texas afkomstige
softrock duo Seals & Crofts. Het duo scoort in de
jaren zeventig acht Amerikaanse Top 40 hits waarvan de
titelsong van deze lp de eerste en grootste is. Buiten
de Verenigde Staten is de groep minder populair, in
Nederland komen drie singles niet verder dan de
Tipparade. Vermoedelijk zijn ze in Nieuw-Zeeland
succesvoller geweest.
|
|
Sonic Youth vs. The Twilight
Sad
|
Sonic
Youth. Helden van de alternatieve New Yorkse
gitaarscene. Ik stel me voor hoe de cultuursnobs van de
Big Apple vanaf begin jaren tachtig elke paar jaar heel
verantwoord een nieuw album van Thurston Moore, Kim
Gordon en consorten omarmt ('have you heard the new
Sonic Youth? Ow, it's so fantastic!'). Goo is in 1990
het eerste album dat op het grote label van platenbaas
David Geffen verschijnt. De platenhoes bevat een
tekening van Raymond Pettibon die is gebaseerd op een
foto van Maureen Hindley en David Smith, getuigen in een
geruchtmakende moordzaak uit de jaren zestig die
bekendstaat als de Moors Murders. De Schotse groep The
Twilight Sad brengt in 2008 een ep uit met de titel
...Killed My Parents And Hit The Road. De tekening op de
hoes is een eerbetoon aan Sonic Youth. Op dit album ook
een cover van The Smiths. Grappig, gezien Smiths-zanger
Morrissey's obsessie met de Moors Murders. Als The
Twilight Sad in Amerika optreedt en Moore komt kijken,
zijn de bandleden bang dat als hij de albumhoes bij de
merchandise stand ziet liggen hij de groep voor de
rechter zal dagen, maar vooralsnog komen ze er mee weg:
The Twilight Sad heeft nog geen dagvaarding ontvangen.
|
|
Guns N' Roses vs. Shoes
|
Het
betreft hier niet de Nederlandse groep uit de sixties en
seventies (grootste hits: Na Na Na, Don't You Cry Girl
en Osaka) die ooit begonnen onder de naam The White
Shoes en nog steeds op schijnt te treden (met of zonder
Shoes-lid Theo van Es (Theo Vaness) die eind jaren
zeventig zelfs een Amerikaanse hit heeft met z'n solo-lp
I'm A Bad Bad Boy). Wel betreft het hier een platenlabel
en Shoes Your Illusion Volume I And II bevat al dan niet
radicale bewerkingen van klassiekers uit de jazz, soul,
funk en disco. De hoes is een vrijwel exacte kopie van
Guns N' Roses' Use Your Illusion II; er is niet eens
moeite gedaan om de tekening te veranderen. Use Your
Illusion II is het iets mindere broertje van de
klassieker Use Your Illusion I. Iets minder, omdat op
deel 2 dan wel Don't Cry, You Could Be Mine en Knockin'
On Heaven's Door staan, maar die ultieme klassieker
November Rain ontbreekt. Beide delen zijn een groot
succes, maar Guns N' Roses raakt hierna al snel in
verval. Opvolger is het coveralbum The Spaghetti
Incident? en vervolgens duurt het exact vijftien jaar
voordat Axl Rose en consorten in 2008 met Chinese
Democracy komen. Tegen die tijd is Guns N' Roses allang
een parodie op zich geworden.
|
|
Pulp vs. Ed Byrne
|
Common
People
is de sleutelplaat van de Britpop. Oasis, Blur, The
Verve, Suede, Supergrass: het zijn allemaal grote namen
die halverwege jaren negentig in Groot-Brittannië hit na
hit weten te scoren, maar Pulp heeft de beste teksten.
Dankzij Jarvis Cocker, chroniqueur van het Sheffieldse
leven. In Nederland is Disco 2000 de grootste hit. Ook
leuk, maar het is Common People dat in het thuisland in
1995 de grote doorbraak betekent. Pulp is op dat moment
al zeventien jaar aan het rommelen in de marge, maar de
single over een Griekse kunststudente met rijke ouders
die wil leven als een normaal Brits persoon raakt een
snaar. Omdat Cocker wrang opmerkt dat het meisje in
kwestie nooit zou kunnen leven als common people. Want
op het moment dat haar leven ontspoort, dan zou ze
altijd haar rijke papa achter de hand hebben. Die
ontsnappingsmogelijkheid hebben common people niet.
Het bijhorende album Different Class is een klassieker.
Ed Byrne is een succesvolle Britse comedian. Daarvan
zijn er veel, maar als ik eerlijk ben vind ik ze nooit
echt goed. Bijna tien jaar na Common People werpt Arctic
Monkeys zanger en stadsgenoot Alex Turner zich op als
kenner van het leed van de Britse middenklasse.
|
|
Nick Cave vs. Cold Cave
|
Ik
ben er niet zeker van of de hoes van Cold Cave's Cherish
The Light Years is geïnspireerd door Tender Prey, of dat
het z'n debuutalbum From Her To Eternity is. Bij beide
albums staat de naam van de Australische zanger in grote
rode schreefloze letters bovenaan de hoes. En allebei
zijn het klassiekers. Cave is een bijzonder geval.
Wildeman en junkie, muzikant en schrijver, onbegrepen in
thuisland Australië speelt hij met zijn geweldige
begeleidingsband The Bad Seeds een indrukwekkend oeuvre
bij elkaar. In de jaren negentig raakt hij in rustiger
vaarwater, neemt voor het album Murder Ballads zelfs een
duet op met Kylie Minogue en transformeert tot brave
huisvader die elke dag van 9.00 uur 's morgens tot 17.00
uur 's middags in een kantoor in Londen aan z'n liedjes
werkt. De kwaliteit van zijn werk lijdt er niet onder;
de man blijft immens populair. Cold Cave is het project
van de Amerikaan Wesley Eisold. De muziek wordt
omschreven als een mix van darkwave, noise en synth pop.
Het is een lievelingetje van Pitchfork, maar dat ben je
sowieso bij de muziekbloggers als je vanuit immer hip
New York opereert. Wie de dame op de hoes is, is
onbekend, maar de link met Cave is evident.
|
|
Saturday Night Fever vs. Boston
Pops Orchestra
|
De
hoes van Saturday Night Fever is vele malen
geparodieerd. Een snelle speurtocht op internet levert
onder andere Sesame Street Fever, Hassidisc Fever en
Disco Jews op, maar het totale aantal ligt vermoedelijk
nog veel hoger. Ik kies voor deze parodie van het Boston
Pops Orchestra omdat ik de hoes bij toeval tegen kwam op
een reclame in de metro van Boston. Arthur Fiedler is de
dirigent van dit orkest dat klassieke muziek populair
maakt met diverse parodieën. Critici vinden het allemaal
wel erg lichtvoetig wat Fiedler doet, maar het orkest is
uiterst succesvol. Dat hij gewaardeerd wordt blijkt uit
de toekenning van de Medal of Freedom in 1977. Saturday
Night Fever is dé filmhit uit het discotijdperk en de
bijhorende soundtrack staat 24 weken bovenaan de
Amerikaanse hitlijsten. In het Verenigd Koninkrijk staat
het album slechts achttien weken op nr. 1.
Wereldwijd staat de teller inmiddels op meer dan veertig
miljoen verkochte exemplaren; enkel de soundtracks van
The Bodyguard en Dirty Dancing zijn nog succesvoller.
Wat wil je ook, met klassiekers als Stayin' Alive, You
Should Be Dancing, Night Fever en Jive Talkin' van de
Bee Gees en, een persoonlijke favoriet, Yvonne Ellimans
If I Can't Have You.
|
|
The Byrds vs. The Reaction
|
Eindhoven
boppe.
The Reaction is een lokale band die zich hevig heeft
laten inspireren door sixties beatmuziek. April 2012
brengen ze onder de titel Action with the Reaction deze
plaat uit met zes tracks die bol staan van de vuige
beat. Denk Q65, The Pretty Things, The Kinks, The Small
Faces en The Who. Foto's die psychedelisch aandoen zijn
in de jaren zestig erg geliefd bij ontwerpers van
lp-hoezen; denk aan de Beatles' Rubber Soul, Between the
Buttons van The Rolling Stones of Bob Dylans Bringing It
All Back Home. De hoes van The Reaction is echter
duidelijk geïnspireerd op de hoes van The Byrds'
debuutalbum Mr. Tambourine Man. Het is een album met een
handvol klassieke tracks, zoals I'll Feel a Whole Lot
Better, All I Really Want to Do, Chimes of Freedom en de
titeltrack, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het
hier allemaal Dylancovers betreft. Op latere albums
komen de bandleden met meer eigen composities, zoals
Eight Miles High, Mr. Spaceman en So You Want to Be a
Rock 'n' Roll Star. The Byrds zijn meer folkrockers dan
typische beatjongens, dus de keuze om juist deze hoes te
parodiëren is wat vreemd, maar het is zonder meer een
icoon van de jaren zestig.
|
|
Kiss vs. Furr
|
Deze
komt uit het geweldige boek The Worst Album Covers in
The World. Deel 2, dat vreemd genoeg leuker is dan Deel
1. Ik ken Furr niet, maar kan aan de hand van deze
lp-hoes wel concluderen dat de groep niet bepaald over
heeft gelopen van eigen ideeën (al zijn die glimmende
laarzen best kinky. Of Duits). Ik kan sowieso niet veel
meer informatie op internet vinden dan dat het album uit
1977 stamt, dus ik vermoed dat Furr geen glansrijke
carrière heeft gehad. Dat zit wat anders met Kiss,
legendarische rockers die in 1979 wereldhits scoren met
I Was Made For Lovin' You en Sure Know Something. Per
ongeluk, want de singles hebben meer gemeen met disco
dan met rockmuziek en de fans weten de career move niet te
waarderen. Die horen liever de hits van dit klassieke
album zoals Beth, Detroit Rock City en Shout It Out
Loud. De hoestekening is afkomstig van Ken Kelly, die
ook Tarzan en Conan the Barbarian heeft getekend en
tevens hoezen heeft ontworpen voor Rainbow en Warrior.
Erg jaren zeventig dus. En erg rock. Mooi weetje: er
rust copyright op de make-up van de leden van Kiss, dus
wee de artiest die net als Paul Stanley als sterrenkind
het podium wil betreden. Of dat ook geldt voor Furr weet
ik niet.
|
|
Television vs. Japandroids
|
Soms
twijfel je over een copycat. Dit is zo'n geval: foto op
een zwarte achtergrond, bandnaam boven en albumtitel
onder de foto, beiden in strakke, schreefloze letters.
September 2012 was ik in de gelegenheid om Japandroids
te interviewen voor KindaMuzik,
dus stelde ik de vraag. Ik beperk me hier tot het
antwoord van de allervriendelijkste zanger/gitarist
Brian King: 'Het gaat ons niet om het kopiëren van de
hoes van Marquee Moon. Het gaat ons om een bepaalde
stijl van eind jaren zeventig en begin jaren tachtig in
de punkrock en de postpunk die vooral in de scene van
New York populair was, een stijl van hoe een band
zichzelf presenteerde: heel simpel en rechttoe rechtaan.
(...) Het gaat erom geen groter statement te maken dan
'hier is de band, zo zien ze eruit, dit is de naam van
de band en hier zijn de songs.'' Aha, de link is er dus
wel, maar niet opzettelijk. Overigens verschillen
Television en Japandroids muzikaal nogal van elkaar.
Japandroids is een Canadees duo dat geweldige rock
speelt en kan buigen op een fantastische live reputatie.
Television heb ik in 2004 gezien op een festival in Den
Haag en in weerwil van alle loftuigingen: het eindeloze
gitaargefröbel kan me niet boeien. Dat ligt vast aan
mij.
|
|
John Cage vs. Sharon Van Etten
|
Brooklyn
is ground zero
voor alternatieve muziek. The National, Yeasayer, Sleigh
Bells, Battles, Grizzly Bear, TV on the Radio en MGMT
gebruiken allemaal de New Yorkse borough als
uitvalsbasis. Het stadsdeel ademt muziek; hipsterblog
Pitchfork is er gevestigd. Toen ik voorjaar 2012 op
vakantie was in New York kwam ik terecht bij Sound Fix,
een platenzaak in Brooklyn. Ik hoorde er Sharon Van
Etten, een singer-songwriter die ik eerder enkel van
naam kende. Haar album Tramp is prachtig. Het resultaat
van diverse vriendendiensten; in een stadsdeel waar
zoveel mensen actief zijn in de muziek is altijd wel
iemand te vinden die wil helpen met de opname van je
album, of die je een slaapplaats aanbiedt omdat je de
huur op hebt gezegd om geld uit te sparen. Geld dat je
hard nodig hebt als muzikant; van de platenverkoop
alleen kan je niet leven. De titel Tramp verwijst naar
de tijd dat Van Etten geen eigen woning heeft, maar de
teksten handelen over Van Ettens angsten en
onzekerheden. Pas later ben ik de hoes van John Cale's
Fear tegengekomen en de overeenkomst is overduidelijk.
Bij een volgende draaibeurt van Tramp viel m'n oog op
een korte mededeling op de hoes: 'For John Cale.'
|
|
Eagles vs. The Killers
|
Ach,
de Eagles. Het is niet muzikaal correct om ze goed te
vinden, maar ik heb een zwak voor Don Henley, Glenn Frey
en consorten. Hotel California is dé albumklassieker,
niet vanwege het titelnummer (al is het een van de
weinige liedjes uit de allerhoogste regionen van de Top
2000 die ik nog aan kan), The Last Resort is veel
mooier. Het probleem is dat de Eagles de personificatie
zijn van de doorgesnoven Californische westcoastscene.
Frey en Henley gedragen zich eind jaren zeventig als
verwende rockkleuters die zelfs niet meer in dezelfde
staat willen zijn als ze een lp opnemen. Sterker, ze
zouden pas weer bij elkaar komen 'when hell freezes
over.' Dat gebeurt in 1994; onder druk van de
commercie worden alle principes vloeibaar. Niettemin,
topgroep in het genre westcoastpop. The Killers brengen
sinds 2006 ieder jaar een kerstsingle uit voor het goede
doel. Echt grote hits heeft het nog niet opgeleverd (al
is Don't Shoot Me Santa een bescheiden klassieker), maar
met inmiddels acht songs is het wachten op de obligate
kerst-cd. Ik gok voor die release op 2015. Overigens, ik
pleit voor meer foto's van palmbomen op albumhoezen.
|
|
Willie Nelson vs. Phosphorescent
|
De
naam Lefty Frizzell zal in Nederland enkel bij de
grootste countryfans bekend zijn, maar hij is opgenomen
in de Amerikaanse Country Hall Of Fame en is van grote
invloed geweest op veel bekendere muzikanten als Merle
Haggard, Roy Orbison, John Fogerty en George Jones.
Drank en roem eisen z'n tol; hij overlijdt in 1975 op
47-jarige leeftijd aan een beroerte. Ook Willie Nelson
roemt de zanger, hij neemt in het overlijdensjaar van
Frizzell tien covers op en brengt die twee jaar later
uit onder de titel To Lefty from Willie. Ook de invloed
van Nelson is niet te onderschatten. Al is het maar
vanwege z'n imago als outlaw en z'n politieke
engagement; hij zet zich in voor homorechten, duurzame
energie en de legalisering van marihuana. Phosphorescent
is de naam waaronder de Amerikaanse singer-songwriter
Matthew Houck z'n muziek uitbrengt. Hij neemt in 2009
een eerbetoon aan Nelson op met elf songs van de
zelfverklaarde outlaw. De titel is even eenvoudig als
veelzeggend: To Willie. Gelukkig is de aanleiding niet
het overlijden van Nelson. Die leeft nog en woont in
hippieparadijs Maui, Hawaii.
|
|
Neil Young vs. Bonnie 'Prince' Billy
|
Jaren
geleden hoorde ik eens over een groepje vrienden die
vonden dat muziek alleen goed kan zijn 'als die
technisch perfect is gespeeld'. Ik schoot in de lach
toen ik die pretentieuze nonsens hoorde en wierp tegen
dat Neil Young dus niet goed kan zijn. Dat vonden ze
inderdaad. Daarmee waren we uitgepraat. Hoewel Young
eigenzinnig en grillig genoeg is om niet meteen fan van
te worden, hij is briljant en z'n invloed is
onmiskenbaar groot. Niet alleen in de wereld van de
americana, ook de grunge is schatplichtig aan Young.
Tonight's The Night is een rauw album, opgenomen nadat
de zanger kort na elkaar zowel gitarist Danny Whitten
als roadie Bruce Berry aan een overdosis drugs had
verloren. Bonnie 'Prince' Billy is de artiestennaam van
Will Oldham, Amerikaans singer-songwriter en niet
onverdienstelijk acteur (hij speelt mee in arthousehit
Old Joy). Billy heeft dezelfde DIY-mentaliteit als
Young, brengt met gemak meerdere albums per jaar uit en
wisselt achteloos van folk naar pop naar rock naar
country. En dan is er nog die onvaste stem, die soms
tegen het valse aanzit. Technische perfectie is voor watjes.
|
|
Minor Threat vs. Rancid
|
We
hebben het hier al over NoFX gehad en hoe de
Californische skatepunkers eer betoonden aan hun helden
Bad Religion. Rancid betoont met de hoes van ...And Out
Come The Wolves eer aan Minor Threat. Het is het
bekendste album van de skapunkers, en met de meeste
klassiekers: Olympia WA., Ruby Soho, Roots Radicals en
Time Bomb. Het is een beetje potsierlijk van Rancid om
zich te positioneren naast Minor Threat, die je rustig
de grondleggers van de hardcore punk mag noemen. Met de
song Straight Edge wordt niet alleen een klassieker in
het genre (speelduur: 46 seconden) opgenomen, het wordt
de naam van een hele alternatieve beweging: geen drank,
geen tabak en geen drugs. Zanger Ian McKaye geldt als
het eer en geweten van de band. De groep gaat in 1983 al
uit elkaar en McKaye speelt in diverse bands. Fugazi is
daarbij het meest belangwekkend. De melodiearme maar o
zo opwindende punkrock heeft plaatsgemaakt voor een
rijker muzikaal palet, het engagement is gebleven. In
2001 brengt de groep The Argument uit, een prachtalbum.
Sinds 2003 is de groep 'on hiatus'. Alsjeblieft
Fugazi, kom terug.
|
|
In voorbereiding
René Magritte vs. Jackson Browne - Late For The Sky (Magritte is
vaker geparodieerd, ook door Gary Numan)
Rolling Stone Magazine vs. Smoke DZA (Rolling Stoned)
Big Brother & The Holding Company (Robert Crumb) vs. KTSA 21
All Time Golden Hits, Volume Two (William Vinson)
Minor Threat vs. Rancid
Robin Thicke (Blurred Lines) vs. De Kraaien (Dat Gepijpzeik)
Candi Staton (Candi Staton) vs. Jessica Pratt (Jessica Pratt)
The Smiths (Rank) vs. Daryll-Ann (Renko)
The KLF (The White Room) vs. Scooter (The Stadium Techno
Experience)
Reservoir Dogs (soundtrack) ?
Tips of aanvullingen?
Mail me.